Kimitoöns biblioteksstig

[vc_row][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]BIBLIOTEKSSTIGEN

 

Genom ett nära samarbete mellan bibliotek och skola strävar vi till att stöda det mångsidiga arbete som görs inom skolorna för att främja läslust och läsglädje. Vidare vill vi säkerställa att alla elever inom Kimitoöns olika stadier får en grundläggande jämlik introduktion till hur man använder bibliotekets resurser, hur man söker information och hur man använder informationskällor.

Biblioteksstigen beaktar LP2016 och skolornas läroplaner och grundar sig på ett aktivt samarbete med lärarna. Planen evalueras årligen för de olika stadierna genom gemensamma möten mellan bibliotek och representanter för alla skolor på Kimitoön.

Konkret omfattar stigen handledda biblioteksbesök med specifikt innehåll för varje årskurs, utöver de återkommande biblioteksbesöken för att låna böcker.

Förskolan och lågstadiet

1-6 sve

koululaisiaFörskolan – Roligt i biblioteket
– Vi bekantar oss med biblioteket

Åk. 1 – Välkommen till biblioteket
– Presentation
– Bibliotekets regler och vad man kan göra i biblioteket
– Hur låna och hitta lämplig läsning
– Utdelningstillfälle av bibliotekskort
– Sagostund om så önskas

I början av terminen tar biblioteket kontakt med klassläraren och ger ett brev riktat till elevernas föräldrar som får delas ut åt eleverna. Breven innehåller också en blankett för ansökan om bibliotekskort, information om bibliotekens öppettider och bibliotekets användningsregler. Föräldrarna fyller i ansökan om bibliotekskort, och lämnar den tillbaka till skolan. Klassläraren lämnar in ansökningsblanketterna till biblioteket och kommer överens med bibliotekspersonalen om ett lämpligt datum för den första träffen med, som kan äga rum i skolan eller på biblioteket. Under den första träffen delar vi ut elevernas bibliotekskort och pratar lite om biblioteket.

I biblioteket bekantar vi oss med barnavdelningens böcker och vad man kan göra i biblioteket. Vi lär oss hur man lånar böcker och hur man tar hand om dem.

Det går också att begära t.ex. en kort sagoläsning under något senare besök.

FullSizeRender2Åk. 2 – Alfabetet i biblioteket
– Alfabetsövning, hur är böckerna ordnade i hyllan
– Skillnad mellan fakta- och berättelseböcker
– Sökuppgifter i biblioteket

Det handledda biblioteksbesöket för åk 2 handlar om att hitta böcker i biblioteket, med lekfulla aktiviteter kring alfabetet och böckernas placering på barnavdelningen, i alfabetisk ordning enligt författarens efternamn. En liten diskussion om skillnaden mellan fakta- och berättelseböcker och hur man hittar böcker i barnavdelningens faktahylla. Klassen får öva sig att leta böcker i barnavdelningens faktahylla.

Åk. 3 – Läsglädje
– Valbar läsfrämjande verksamhet

Biblioteksstigsaktiviteterna för åk 3 kan innehålla en läskampanj, bokprat, författarbesök, läsdiplom eller annan läsfrämjande verksamhet som stöder lärarens egna läsfrämjande aktiviteter. Klassen är välkommen att komma och låna så ofta de vill. Läraren och bibliotekspersonalen hjälper till att hitta lämpliga böcker.

IMG_1198Åk 4 – Bli vän med Blanka
– Grunderna i Blanka-sökningar och egen pin-kod
– Introduktion av e-biblioteket
– Rundvarning till fakta-avdelningar
– Sökuppgifter i biblioteket

Vi lär oss grunderna i hur man söker böcker i bibliotekskatalogen, hur man reserverar böcker och förnyar sina lån på nätet. Vi visar Blankas e-bibliotek. Lite om grunderna i informationssökning. Om skolan har ett speciellt tema på gång kan övningsuppgifterna gärna utformas så att de stöder pågående tema. Det här kan med fördel göras i skolans datasal.

I biblioteket bekantar vi oss med böckernas placering i klasser och avdelningar, övar oss att leta böcker i Blanka och hitta dem i bibliotekets hyllor med hjälp av lekfulla övningar. Om skolan har ett speciellt tema på gång kan övningsuppgifterna med fördel utformas så att de stöder temat.

Åk. 5 – Läsglädje
– Valbar läsfrämjande verksamhet

Biblioteksstigsaktiviteterna för åk 5 kan innehålla en läskampanj, bokprat, författarbesök, läsdiplom eller annan läsfrämjande verksamhet som stöder lärarens egna läsfrämjande aktiviteter. Klassen är välkommen att komma och låna så ofta de vill. Läraren och bibliotekspersonalen hjälper till att hitta lämpliga böcker.

FullSizeRender (3)4Åk. 6 – Vi börjar forska
– Mera Blanka-sökningar
– Grunderna i källkritik
– Formulering av forskningsfrågor

Vi diskuterar källor och källkritik på nätet, hur Google och Wikipedia är uppbyggda och hur de kan användas, copy + paste och upphovsrätt. Vi gör informationssökningar inom ett ämne som är aktuellt i skolan, t.ex. inför ett grupparbete. Klassen får lära sig att leta information om ämnet både i biblioteket och på nätet genom övningar.

Informationssökningsundervisningen planeras i förväg tillsammans med läraren så att bibliotekets undervisning kompletterar den undervisning som pågår i skolan och så att den tidsmässigt passar in i undervisningen. Informationssökningen upplevs mera meningsfull då den sätts i ett sammanhang. Läraren får gärna repetera den nya informationen i klassen efter besöket.

 

Förslag för högstadiet

7-9 sve

IMG_1791Åk. 7 – Läslust
– Valbar läsfrämjande verksamhet
– Rundvandring, nygenomgång av biblioteksanvändning
– Sökuppgifter i biblioteket

Åk 8 – Vid källan
– Källor och källkritik

Åk. 9 – Forskningsfrågor
– Formulering av forskningsfrågor och sökord

 

Förslag för gymnasiet och yrkesskolan

andra stadiet sve

IMG_0703Gymnasiet – Informationskompetens

– Källor och källkritik
– Författarbesök eller annat läsfrämjande verksamhet vartannat år
– Formulering av forskningsfrågor och sökorden samt med databaser

Yrkesskolan

– Rundvandring i biblioteket, Blanka-sökning, nygenomgång av biblioteksanvändning, lästips
– Möjlighet att delta i läsfrämjande verksamhet tillsammans med gymnasiet vartannat år

KIRJASTOPOLKU kokonainen[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″][/vc_column][/vc_row]